* Kennelhoest enting

diagram-kennelhoestVaccinatie tegen besmettelijke hondenhoest….minder is meer!
Besmettelijke hondenhoest is een vervelende aandoening, die bij honden keelklachten, verkoudheidsverschijnselen en kriebelhoest veroorzaakt. Soms leidt het tot kokhalzen en braakneigingen en ervaren eigenaren het “alsof de hond een graatje in zijn keel heeft”. Besmette honden hebben vaak last van de voortdurende hoestbuien, eten minder, zijn minder speels en soms zelfs algeheel ziek. Het ziektebeeld is te vergelijken met kinkhoest bij mensen.

Besmettelijke hondenhoest werd in het verleden ‘kennelhoest’ genoemd omdat deze hoest vooral gezien werd op plaatsen waar veel honden bij elkaar kwamen, zoals kennels en pensions. Maar uitlaatveldjes, populaire wandelplaatsen, hondenscholen, tentoonstellingen, trimsalons en soms zelfs dierenklinieken zijn tegenwoordig bronnen van besmetting. Alle plaatsen waar honden samenkomen en spelen (en we dus kunnen spreken van een hoge ‘honddichtheid’) vormen een risico. Daarom is ‘besmettelijke hondenhoest’ een betere naam voor deze aandoening.

Behandelen is zilver. Voorkomen is goud. Besmettelijke hondenhoest is meestal goed te genezen, maar voorkomen is beter. Daarvoor zijn goede vaccins beschikbaar. Door uw hond te vaccineren tegen besmettelijke hondenhoest is het dier minder vatbaar voor de aandoening en bijbehorende symptomen. Vaccineren is voorkomen!

Nieuwe normen en nieuwe vaccinatieschema’s
In de vaccinatieschema’s van Dierenarts Deventer zijn recentelijk veranderingen opgetreden. Volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten is het advies om een hond met een verhoogd risico tegen besmettelijke hondenhoest te vaccineren met een neusdruppelvaccin dat de twee belangrijkste veroorzakers van besmettelijke hondenhoest bevat, Para-influenza (Pi) en Bordetella bronchiseptica (Bb).

Bescherming met een gouden randje
Dierenarst Deventer volgt deze richtlijnen en kiest voor bescherming met een gouden randje, zeker vanwege de hoge ‘honddichtheid’ in Nederland. Vandaar dat Dierenarts Deventer adviseert honden te beschermen tegen besmettelijke hondenhoest met een neusdruppelvaccin dat een jaar lang bescherming tegen beide veroorzakers (Pi en Bb) geeft. Wij geven daarmee zo goed mogelijke zorg aan uw hond.

Om uw hond optimaal te beschermen tegen alle in Nederland voorkomende ziekten is een combinatie van injecteerbare vaccins tegen hondenziekte, parvo, hepatitis en leptospirose met daarnaast een neusdruppelvaccin tegen besmettelijke hondenhoest vaak de beste keuze. Wij geven u graag een vaccinatieadvies op maat voor uw hond.

Klassieke enkelvoudige Pi-vaccins voldoen niet meer
Een injectie met de Pi-component, zoals dat in het verleden gebeurde, voldoet minder goed en zal worden vervangen door een specifiek neusdruppelvaccin tegen besmettelijke hondenhoest. U zult in uw vaccinatieboekje daarom mogelijk minder en andere stickertjes aantreffen dan voorheen. Maar minder is hier dus meer!

Vragen?
Neem gerust contact op met onze praktijk via 0570-623433 als u verdere vragen heeft. Wij helpen u graag.