* Konijn

Tegenwoordig is er een vaccin voor uw konijn beschermd voor rhd1 en myxomatose. Uw konijn enten hoeft slechts een maal per jaar gedaan te worden. Voor de rhd2 moet uw konijn twee keer per geënt worden. Wilt u meer weten over deze ziekten? Lees dan de onderstaande informatie.

Voorheen gebeurde de konijnen enting in grote getale in rap tempo. Daarbij was geen tijd en gelegenheid om verder nog, extra aandacht aan de gezondheidstoestand te besteden. Dat is geen ideale situatie. Wij willen u daarom de keus geven om aan te sluiten in het snelle of het uitgebreide programma. In het uitgebreide programma nemen we meer tijd, wat echter wel betekent dat de vaccinatie iets duurder is. Voor 6 euro extra krijgt uw konijn een gezondheidscontrole. Bij het maken van de afspraak kunt u aangeven voor welke optie u kiest.

RHD2

Met ingang van 4 januari 2016 zijn de eerste vaccins tegen het RHD2 virus in Nederland verkrijgbaar. Het vaccin moet na 4 weken herhaald worden (geboosterd) en is daarna een half jaar geldig. Wilt u uw konijnen laten inenten, neem dan contact op. Het is belangrijk dat konijnen verspreid op afspraak behandeld worden zodat de wachtkamer niet vol komt te zitten met konijnen die elkaar mogelijk zouden kunnen besmetten. Entspreekuren zijn in dit geval dus geen goed idee.

Let op: het nieuwe vaccin beschermt alleen tegen het RHD2 virus. Om te beschermen tegen myxomatose en het RHD1 virus dienen konijnen ook de reguliere inenting te ontvangen. Mocht uw konijn ook deze inenting nodig hebben, overleg dan met uw dierenarts welk schema het beste aangehouden kan worden om beide vaccinaties te geven.

Vaccinatie en medisch onderzoek

Het is verstandig uw konijn jaarlijks te enten tegen het viraal haemorrhagisch syndroom (afgekort VHS) en myxomatose. VHS wordt ook wel rabbit haemorrhagic disease (afgekort RHD) of viral haemorrhagic disease (afgekort VHD) genoemd. Myxomatose en VHS kunnen bij niet-ingeënte konijnen een dodelijk verloop hebben en er is voor geen van deze twee ziekten een specifiek geneesmiddel. De enige bescherming die u uw konijn kunt bieden, is vaccinatie.

VHS wordt verspreid door direct contact tussen konijnen (zowel wilde als tamme), maar besmetting met het virus kan ook indirect plaatsvinden via mensen, kleding, schoenen, andere voorwerpen en vlooien. Myxomatose wordt gewoonlijk verspreid door vlooien en andere bijtende insecten zoals muggen en wordt daardoor gemakkelijk overgedragen van wilde konijnen op tamme konijnen. Een gecombineerde myxomatose-VHS-vaccinatie kan al vanaf de leeftijd van 5 weken worden gegeven, met daarna elke 12 maanden een herhalingsinjectie. Onze praktijk geeft u graag meer informatie over vaccinatie en de bestrijding van vlooien.

Veel gestelde vragen over myxomatose en VHS

Myxomatose en het viraal haemorrhagisch syndroom (afgekort VHS) zijn twee ernstige (maar te voorkomen) besmettelijke ziekten bij konijnen. VHS wordt ook wel rabbit haemorrhagic disease (afgekort RHD) of viral haemorrhagic disease (afgekort VHD) genoemd.

Wat zijn de symptomen?

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Als een dier besmet is, zien we dat het eerst aan dikke, vochtige zwellingen op de kop en de snuit. Andere klassieke symptomen zijn ‘slaperige ogen’, opgezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsorganen. Binnen een paar dagen kunnen deze zwellingen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken worden steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 12 dagen tot de dood.

VHS wordt ook door een virus veroorzaakt, hoewel het een ander virus is dan het myxomatosevirus. Ook het verloop van de ziekte is heel anders. De meeste met VHS besmette konijnen sterven zeer snel, zonder dat er sprake is van zichtbare ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Bij konijnen die langer blijven leven, kunnen de symptomen sterk variëren. Mogelijke symptomen zijn koorts en stuiptrekkingen, waarna het konijn in een dodelijk coma terechtkomt en binnen 12 tot 36 uur sterft. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog bloederige afscheiding uit de neus waargenomen. Alle konijnen kunnen met myxomatose en VHS worden besmet, zowel binnen- als buitenkonijnen.

Hoe kunnen deze ziekten worden bestreden?

Door te vaccineren tegen zowel myxomatose als VHS. Er bestaat een vaccin waarmee u uw konijn tegen myxomatose en VHS kunt inenten. Met één enkele inenting wordt uw huisdier immuun voor beide ziekten. Elk jaar moet een herhalingsinjectie worden gegeven. Wij geven u graag meer informatie over vaccinatie tegen myxomatose en VHS. Door een goed vaccinatieschema kunt u veel problemen voorkomen. Voor informatie hierover of voor het maken van een afspraak kunt u het beste telefonisch contact opnemen via: 0570-623433.