Huisdier mee op vakantie

Uw huisdier mee op vakantie

Het is natuurlijk ontzettend gezellig als u uw huisdier mee kunt nemen op vakantie. Samen genieten van lekker weer, mooie wandelingen en een nieuwe omgeving! Om ervoor te zorgen dat zo’n reis voor zowel mens als dier een succes wordt, is een goede voorbereiding nodig. Dierenarts Deventer vertelt u graag  waar u zoal aan moet denken wanneer u uw dier mee wilt nemen.

Houd er wel rekening mee dat sommige dieren erg aan huis gehecht zijn ( v.n.l. katten); die doet u geen plezier met een uitstapje naar het buitenland. Als u van plan bent uw huisdier mee op vakantie te nemen, is het goed om vooraf bij uw vakantieadres te informeren of huisdieren welkom zijn. Vraag dan ook meteen naar de regels rond hun aanwezigheid.

Bij een reis naar het buitenland moet u rekening houden met de reisduur, het klimaat en de conditie van uw huisdier. Sommige huisdieren kunnen bijvoorbeeld niet goed tegen autoreizen of te hoge temperaturen. Wilt u uw huisdier graag mee op vakantie, dan zult u de bestemming van uw reis hieraan moeten aanpassen.

Wettelijke eisen

Voordat u een hond of kat mee de grens mag overnemen, moet het dier voldoen aan een aantal wettelijke eisen. Deze eisen kunnen per land verschillen. Uw huisdier heeft in ieder geval een geldig Europees dierenpaspoort nodig. Zo’n paspoort is verkrijgbaar bij uw dierenarts. Op de website www.ligc.nl onder het kopje ‘Reizen binnen Europa’ staat een opsomming van de belangrijkste eisen voor reizen met de hond, kat of fret binnen de EU. Voor honden, katten en fretten is er namelijk regelgeving opgesteld. Kijk daar van tevoren goed naar. Bij de Praktische informatie over Invoereisen vindt u niet alleen een volledig overzicht van eisen die voor reizen naar landen binnen de EU gelden, maar ook voor reizen naar landen die niet tot de EU behoren.

Voor het reizen met honden, katten en fretten binnen de EU gelden sinds 3 juli 2004 de volgende eisen:

• ·         Alle honden, katten en fretten hebben een EU-paspoort nodig als zij op reis gaan naar het buitenland. De Nederlandse versie van het EU-paspoort wordt uitgegeven/verstrekt door de dierenarts.
  • ·         Honden, katten en fretten moeten ter identificatie een chip hebben. Vergeet niet het chipnummer en uw adresgegevens bij een databank te laten registreren.
  • ·         Alle honden, katten en fretten moeten zijn ingeënt tegen rabiës (hondsdolheid), minstens 21 dagen voor vertrek. De dierenarts moet dit aantekenen in het paspoort.
  • ·         Sinds 1 januari 2012 is voor het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Malta en Zweden geen bloedtest meer nodig omdat de eisen voor de rabiës enting in de gehele EU gelijk zijn getrokken. Ook hier geldt dus dat een eerste rabiës enting tenminste 21 dagen voor vertrek gegeven moet worden. Ook Noorwegen, geen EU land, heeft zich hierbij aangepast. Wel is voor een aantal van deze landen en voor Finland nog een behandeling tegen wormen verplicht voor honden. Kijk voor de eisen per land bij de Praktische informatie over Invoereisen.
  • ·         Als u reist naar landen die wel in Europa liggen, maar niet bij de EU horen, kunnen andere eisen gelden. Kijk bij de Praktische informatie over Invoereisen voor meer informatie en regel alles bijtijds!

Voorkom infecties en ziektes

Officieel is vaak alleen de hondsdolheidvaccinatie bij het overgaan van de grens verplicht voor uw hond, kat of fret, maar toch is het verstandig om ervoor te zorgen dat uw huisdier goed is ingeënt tegen álle ziekten die kunnen voorkomen. In het buitenland zijn er soms ziekten die in ons land niet (meer) voorkomen. U wilt uiteraard voorkomen dat uw huisdier daarvan ziek zou worden of, erger nog, dood zou gaan. Ziekten zoals hartwormziekte ,leishmaniose , door teken overgebrachte ziekten zoals babesiose en de ziekte van Lyme kunnen in grote delen van Europa en daarbuiten worden opgelopen. Bescherm uw huisdier hier dus tegen. Voor meer informatie hierover kunt u de Praktische informatie over ‘Dierziekten in het buitenland’ lezen en met uw dierenarts overleggen wat goede preventie methoden zijn.

Ook zijn er ziekten die dieren kunnen doorgeven aan mensen. Deze ziekten worden ook wel zoönosen genoemd. Een voorbeeld daarvan is besmetting met de vossenlintworm: via de ontlasting van besmette honden en katten kunnen ook mensen hiermee besmet worden en ernstig ziek van worden. Voor meer informatie kunt u terecht bij de dierenarts.

Goede voorbereiding

Zorg ervoor dat uw huisdier goed voorbereid op reis gaat. Verzorg uw huisdier uitgebreid voordat de reis begint. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de nagels netjes geknipt zijn. Doe dingen die  uw dier minder prettig vindt liefst niet kort voor de reis om stress te vermijden. Maak het uw dier onderweg zo comfortabel mogelijk. Uw huisdier krijgt tijdens de vakantie met allerlei veranderingen te maken, zoals een nieuwe omgeving en een ander klimaat. Het is daarom aan te raden om eigen (dieet)voer mee te nemen: niet in ieder land is het (merk) voer, waar uw huisdier aan gewend is, verkrijgbaar. Plotseling van voer wisselen, kan maag-darmklachten zoals diarree bij uw huisdier veroorzaken. Let erop dat de houdbaarheid van blikvoer afneemt bij hogere temperaturen.

Het is ook verstandig het telefoonnummer van uw eigen dierenarts, het chipnummer en een foto van uw huisdier mee te nemen. Wanneer uw huisdier bepaalde aandoeningen heeft, is het handig om een briefje mee te nemen met de vertalingen van de officiële naam van deze aandoeningen en de medicijnen. Houd er rekening mee dat medicijnen minder lang houdbaar zijn als het warm is. Controleer of er op uw vakantieadres ook een dierenarts in de buurt is.

Reisziekte en reisstress

Bijna 1 op de 6 honden heeft wel eens last van reisziekte. Dat is niet alleen heel vervelend voor het dier, maar ook voor de eigenaar. Opvallend is dat eigenaren van dieren met reisziekte zich in de meeste gevallen niet bij de dierenarts melden, hetgeen in de diergeneeskunde heeft geleid tot een zekere onderschatting van de omvang van het probleem. Vaak proberen eigenaren van reiszieke honden zelf wat middeltjes van dierenwinkel of drogist. Of men onderneemt helemaal geen actie en laat de hond gewoon thuis, wat een negatieve invloed kan hebben op de band tussen huisdier en eigenaar.

Tegenwoordig zijn er middelen verkrijgbaar die goed kunnen helpen bij reisziekte en stress wij van Dierenarts Deventer adviseren u graag over de mogelijkheden.

Wij wensen u en uw huisdier een goede vakantie!

Scroll naar boven