* Titerbepaling zin en onzin

Zin en onzin.protect-your-pet

Titerbepaling bij honden:

Leptospirose: NEE, dat is niet zinvol, omdat er geen correlatie is tussen titer en bescherming. Vaccineer daarom je hond jaarlijks tegen leptospirose.

Besmettelijke hondenhoest: NEE, dit is een lokale besmetting voor deze ziekte is geen titerbepaling beschikbaar. Jaarlijks vaccineren is de beste manier om je hond te beschermen.

Distemper, hepatitis en parvo: JA, er bestaat een goede correlatie tussen antilichaamtiter en beschermende immuniteit voor distemper, hepatitis en parvo. Deze titer kan je jaarlijks controleren of de D, H of P vaccinatie herhaald moet worden.

Titerbepalen bij pups:

Misschien: De titerbepaling kan niet de standaard pup vaccinaties vervangen. De titerbepaling kan wel als controle gebruikt worden om na te gaan of de pup voldoende immuniteit heeft opgebouwd. Minimaal 4 weken na de laatste puppyvaccinatie kan de titer gedaan worden voor D, H, en P.

Titerbepaling bij Katten:

Kattenziekte: JA, Theoretisch kan een titerbepaling uitgevoerd worden voor kattenziekte.

Niesziekte: NEE, er bestaat geen correlatie tussen antilichamen en bescherming tegen niesziekte.

Titerbepaling bij kittens:

Misschien: De titerbepaling kan niet de standaard kitten vaccinaties vervangen. De titerbepaling kan wel als controle gebruikt worden om na te gaan of de kitten voldoende immuniteit heeft opgebouwd. Minimaal 4 weken na de laatste vaccinatie kan de titer gedaan worden voor kattenziekte.

Titerbepaling na bijwerkingen door de vaccinatie?

JA, Als in het verleden al eens een ernstige reactie optrad na vaccinatie, kan een titerbepaling uitkomst bieden. De titertest maakt het misschien mogelijk een aantal vaccinaties tegen DHP en kattenziekte verder te beperken.

Kosten?

Een titerbepaling brengt kosten met zich mee. Naast de kosten voor het vaccineren, zijn er kosten voor het bloed afnemen en de test. De test kunnen wij in huis voor u doen. U krijgt daarvan binnen 48 uur de uitslag.

Heeft u nog vragen of wilt u een afspraak maken? Bel ons op 0570-623433. We bespreken graag de mogelijkheden met u.

Scroll naar boven